26 Νοε 2012

κριτήριο - διαφήμιση 2



ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εικόνες της σύγχρονης γυναίκας  Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ», 08/07/2001

            Η παρουσία της γυναικείας μορφής στις διαφημίσεις έχει στόχο να προσελκύσει κυρίως τη γυναίκα καταναλώτρια αλλά και το ανδρικό καταναλωτικό κοινό ­ με διαφορετική χρήση της γυναικείας μορφής. Στην πρώτη περίπτωση, πρόκειται για διαφημίσεις που προβάλλουν προϊόντα που συνδέονται με τους παραδοσιακούς ρόλους της γυναίκας ως μητέρας και νοικοκυράς (είδη σπιτιού, οικιακές συσκευές, βρεφικά είδη, είδη καθαρισμού σπιτιού κτλ.), καθώς και προϊόντα που αφορούν τη φροντίδα της εξωτερικής εικόνας της γυναίκας (καλλυντικά, ρούχα, είδη προσωπικής υγιεινής κτλ.). Στη δεύτερη περίπτωση, όταν στόχος είναι πρωτίστως ­ αν και όχι πάντοτε αποκλειστικά ­ το ανδρικό κοινό, η γυναικεία μορφή εμφανίζεται στον εξίσου παραδοσιακό ρόλο του συμβόλου της σεξουαλικότητας και του αντικειμένου της ανδρικής επιθυμίας (π.χ. σε διαφημίσεις αυτοκινήτων).
            Το γενικευτικό αυτό μοντέλο έχει βεβαίως τις αποχρώσεις του, οι οποίες αποτυπώνουν κυρίως τις αλλαγές στη θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας, στην κοινωνία και στην οικογένεια και τις αλλαγές στις σχέσεις των δύο φύλων. Στη δεκαετία του '60, για παράδειγμα, το κίνημα για τη γυναικεία χειραφέτηση αποτυπώθηκε σε διαφημίσεις για τον «στηθόδεσμο που απελευθερώνει». Αντίστοιχα, σήμερα, διαφημίσεις για μικρά, γρήγορα αυτοκίνητα που έχουν ως πιθανούς αγοραστές νεαρές γυναίκες προβάλλουν μια εικόνα ελευθερίας και αυτονομίας. Ακόμη και οι διαφημίσεις για τις οικιακές συσκευές τονίζουν συχνά αυτή την πλευρά της «απελευθέρωσης» από το νοικοκυριό με την εξοικονόμηση χρόνου. Η σημερινή καταναλώτρια δεν είναι πλέον, όπως πριν από μερικές δεκαετίες, η «βασίλισσα της κουζίνας» που έβρισκε ευχαρίστηση στην επιτυχή διεκπεραίωση του ρόλου της νοικοκυράς αλλά η εργαζόμενη γυναίκα που πρέπει μετά τη δουλειά να κάνει και τις δουλειές του σπιτιού, να φροντίσει τα παιδιά και να έχει ελεύθερο προσωπικό χρόνο.
            Η προσαρμογή του ιδιώματος των διαφημίσεων στις νέες οικονομικές και κοινωνικές πραγματικότητες δεν καταργεί συνεπώς τη διάρκεια των γυναικείων στερεοτύπων, τα οποία αναπαράγονται μέσα από τον επιφανειακά καινούργιο ορισμό της σύγχρονης θηλυκότητας. Η συνέχεια αυτή των αναπαραστάσεων του θηλυκού γίνεται ενδιαφέρουσα όταν τα παγκόσμια γυναικεία στερεότυπα παίρνουν συγκεκριμένη μορφή στις επί μέρους εθνικές κουλτούρες. Υπάρχουν διαφημίσεις όπου η παγκόσμια εμβέλεια του προϊόντος προβάλλεται μέσα από διαφορετικούς εθνικούς τύπους γυναικών, οι οποίοι περιγράφονται μέσα από την εξωτερική εμφάνιση και πολιτισμικά στοιχεία. Στην ελληνική περίπτωση, ενδιαφέρον για τα στερεότυπα που περιέχουν έχουν διαφημίσεις στο ραδιόφωνο (ίσως και στην τηλεόραση, αλλά χρειάζεται αναλυτικότερη έρευνα), οι οποίες συνδέουν τις ελληνίδες γυναίκες με συμπεριφορές μάλλον υποτιμητικές για τις ίδιες, που παραπέμπουν σε γνωστά από παλιά στερεότυπα. Θα σταθώ μόνο σε δύο: το πρώτο αφορά το «τύλιγμα» του άνδρα με σκοπό τον γάμο και το δεύτερο τις μειωμένες πνευματικές ικανότητες της συζύγου απέναντι στον σύζυγο. Σε ραδιοφωνική διαφήμιση για έπιπλα, η πρωταγωνίστρια παρουσιάζεται να χρησιμοποιεί τη γυναικεία «πονηριά» για να «τυλίξει» τον άνδρα-θύμα. Με την ίδια μέθοδο της διακωμώδησης, σε άλλη διαφήμιση για κατάστημα παιχνιδιών, η Ελληνίδα παρουσιάζεται «αφελής», να νουθετείται με συγκατάβαση από τον σύζυγό της.
            Εντοπίζοντας λοιπόν τα στερεότυπα, τις αξίες και τις ιδιότητες που συνδέονται με τις γυναικείες μορφές στη μαζική κουλτούρα, μας δημιουργείται το ερώτημα κατά πόσον οι ίδιες οι γυναίκες αναγνωρίζουν τον εαυτό τους μέσα σε αυτές τις εικόνες. Οι γυναίκες που βλέπουν ή ακούν τις διαφημίσεις ταυτίζονται με τους ρόλους που τους αποδίδονται; Παραπέμπουν οι διαφημίσεις στην προσωπική τους εμπειρία (πραγματική ή φαντασιακή); Πώς μπορούν να εσωτερικεύσουν ταυτόχρονα πρότυπα αντιφατικά όπως αυτό της ευσυνείδητης νοικοκυράς και συζύγου, της μοιραίας βαμπ και του αψεγάδιαστου μανεκέν; Τα ερωτήματα αυτά θεωρητικά θα έπρεπε να έχουν καταφατική απάντηση, ώστε και οι διαφημίσεις να επιτυγχάνουν τον εμπορικό τους στόχο. Σε αυτή την περίπτωση ωστόσο θα πρέπει να δεχθούμε ότι, παρά την επιφανειακή εικόνα της αλλαγής, οι αναπαραστάσεις της γυναίκας και των κοινωνικών της ρόλων έχουν ελάχιστα διαφοροποιηθεί τα τελευταία εκατό χρόνια.

Η κυρία Χριστίνα Κουλούρη είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια της Ιστορίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 12 -15 σειρές

                                                                                       μονάδες 25

2. Με ποιον/ποιους τρόπους αναπτύσσονται η πρώτη και η Τρίτη παράγραφος;

                                                                                      μονάδες 10

3. Ποιοι τρόπους πειθούς χρησιμοποιούνται στη δεύτερη παράγραφο;

                                                                                      μονάδες 10

4. Στην έντονα γραμμένη περίοδο της δεύτερης παραγράφου χρησιμοποιείται κάποια τεχνική πειθούς της διαφήμισης. Ποια; Με μία άλλη τεχνική της διαφήμισης σύνθεσε ένα διαφημιστικό μήνυμα.

                                                                                       μονάδες 15

5. Σε συνέντευξη που δίδεις σου τίθεται η ερώτηση: Ποια γνωρίσματα της παιδικής ηλικίας και προσωπικότητας εκμεταλλεύεται η διαφήμιση; Με ποιον τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις τις αρνητικλές της επιπτώσεις στα παιδιά; Απαντάς στο ερώτημα με 400 περίπου λέξεις

                                                                                                            μονάδες 40

κριτήριο - συμπεριφορά ελλήνων



A.   Αφού διαβάσεις το ακόλουθο κείμενο, γράψε την περίληψή του σε περίπου δώδεκα (12) σειρές.

του Χαριδημου Κ. Τσουκα*
Η χώρα είναι αντιμέτωπη με τη χρεοκοπία: όχι μόνο την επερχόμενη οικονομική, όσο αυτή που έχει ήδη επέλθει - την ηθικο-πολιτική. Φαίνεται, άλλωστε, στις δηλώσεις των Ευρωπαίων αξιωματούχων. Δεν μας επικρίνουν τόσο για εσφαλμένη οικονομική πολιτική, όσο για ανυπαρξία πολιτικής («η Ελλάδα δεν έλαβε κανένα διορθωτικό μέτρο, βυθίζεται στα χρέη και στα ελλείμματα…» - Αλμούνια) και, κυρίως, για αναξιόπιστη πολιτική («το παιχνίδι τελείωσε» - Γιούνγκερ). Στις Βρυξέλλες ο όρος «Greek statistics» χρησιμοποιείται συνεκδοχικά ως δηλωτικός ψεύδους και αναξιοπιστίας. Με άλλα λόγια μας λένε: σας διακρίνει η ακρισία, η πονηριά και η αναξιοπιστία. Ξέρετε τι πρέπει να κάνετε, αλλά δεν το κάνετε (ακρισία) · παίζετε με τα ευρωπαϊκά όργανα για τους δικούς σας μικροπολιτικούς λόγους (πονηριά) · αλλάζετε κάθε λίγο τα στοιχεία που μας στέλνετε (αναξιοπιστία). Δεν είστε σοβαρή χώρα.
Οι προκαταλήψεις που αντιμετώπισαν αρχικά οι Έλληνες μετανάστες στον ανεπτυγμένο κόσμο αναβιώνουν: καιροσκόποι ανατολίτες, πονηροί λαθρεπιβάτες, ανάξια εμπιστοσύνης άτομα. Το δυστύχημα είναι ότι τα στερεότυπα αυτά δεν αφίστανται, πλέον, της πραγματικότητας. Η χώρα συμπεριφέρεται στους εταίρους της με τον ίδιο τρόπο που το ελλαδικό κράτος συμπεριφέρεται στους πολίτες του, και αντιστρόφως. Το μοτίβο της αναξιόπιστης, καιροσκοπικής και ιδιοτελούς συμπεριφοράς αναπαράγεται ισομορφικά σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής συμβίωσης. Γι’ αυτό και τα γενικευμένα φαινόμενα κοινωνικής διάλυσης που παρατηρούμε…
Στην Ελλάδα είτε δεν υπάρχουν κανόνες, είτε δεν τηρούνται, είτε αλλάζουν αυθαίρετα (π. χ. χωροταξία, φορολογία). Ένα πράγμα δεν υπάρχει: σαφήνεια, προβλεψιμότητα, σεβασμός στη νομιμότητα. Στο αναξιόπιστο κράτος οι πολίτες συμπεριφέρονται αυστηρώς συμφεροντολογικά. Φοροδιαφεύγουν, χτίζουν αυθαίρετα, πιέζουν για ρουσφέτια, χαριστικές παροχές και εξαιρέσεις, απεχθάνονται τον ανταγωνισμό, προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τα ατομικά τους οφέλη με κάθε τρόπο.
Το κράτος, ιστορικά, δεν αποτελεί μια πολιτικώς ουδέτερη οντότητα, αλλά λάφυρο του εκάστοτε κόμματος εξουσίας. Οι πολιτικάντηδες, εντελώς ξεδιάντροπα, διορίζουν ποικιλοτρόπως ψηφοφόρους τους στην κρατική μηχανή, ενώ επιφυλάσσουν για τον εαυτό τους και τους συγγενείς τους τα μεγαλύτερα προνόμια. Λιλιπούτειου αναστήματος πολιτικοί, βαλκανικής κοπής ασημαντότητες, ανέρχονται σε κορυφαία αξιώματα και μεριμνούν ανερυθρίαστα για τους «κολλητούς» τους. Δείτε: τα τελευταία πέντε χρόνια η Βουλή διπλασίασε, κυρίως με ρουσφετολογικές προσλήψεις, τον αριθμό των υπαλλήλων της!
Η φαυλότητα του δημόσιου βίου αντανακλάται στο αυτοεξυπηρετικό πολιτικό σύστημα, διαπερνά ιδιωτικές συμπεριφορές, και δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο. Υπάρχει στενή νοηματική συνάφεια μεταξύ πολιτικής φαυλότητας και του φαύλου κύκλου στον οποίο έχουμε περιπέσει. Πολύ πριν η Ελλάδα καταστεί αναξιόπιστη στην Ε.Ε., εξέθρεψε διαχρονικά φαύλες συμπεριφορές στο εσωτερικό της. Σπέρνουμε τώρα, ό, τι θερίσαμε για δεκαετίες.
Ένας χυδαίος πολιτικάντης που χρησιμοποιεί το κράτος σαν να ήταν ιδιοκτησία του, γιατί να είναι «αξιόπιστος» στους Ευρωπαίους εταίρους; Ο υπουργός που κλείνει τα μάτια σε ψεύτικες δηλώσεις αγροτών για να πάρουν επιδοτήσεις από την Ε.Ε., γιατί να μη θελήσει να παραπλανήσει τους ομολόγους του στην Ε.Ε.; Οι πολιτικάντηδες που συστηματικά διαπλέκονται με οργανωμένα συμφέροντα, κάνουν ρουσφέτια, θέτουν διεφθαρμένους συναδέλφους τους πάνω από το νόμο, και παραβαίνουν τους νόμους που οι ίδιοι ψηφίζουν, πώς ξαφνικά θα μετατραπούν σε ορθολογικούς πολιτικούς, αξιόπιστους εταίρους, ειλικρινείς συνομιλητές, σοβαρούς διαπραγματευτές, αξιέμπιστους υπηρέτες της νομιμότητας και του δημοσίου συμφέροντος; Δε γίνεται…
Η Ελλάδα έχει χρεοκοπήσει εδώ και καιρό, απλώς τώρα περιμένουμε την Ε.Ε. να θυροκολλήσει την επίσημη ανακοίνωση. Το μεταπολιτευτικό παιχνίδι του άκρατου κομματισμού, του γλοιώδους λαϊκισμού, του υπερτροφικού κρατισμού, του πολιτικού καιροσκοπισμού, των «στημένων» κανόνων, και της συντεχνιακής ιδιοτέλειας, τελειώνει με πάταγο. Μια χρονίως ανορθολογική χώρα τίθεται υπό τη στενή επιτήρηση της ορθολογικής Ευρώπης. Όσο μειωτικό κι αν είναι, όσο «αποικιοκρατικό» κι αν ακούγεται, είναι το καλύτερο που μπορεί να μας συμβεί.
Αποδειχθήκαμε ανίκανοι να βάλουμε τάξη στα του οίκου μας. Καταντήσαμε ανάξιοι να είμαστε μια αυτοκυβερνώμενη πολιτική οντότητα. Αναδείξαμε πυγμαίους σε ηγετικά αξιώματα, αφεθήκαμε να παρασυρθούμε από τα γλυκά ψέματα των δημαγωγών, καταχρεωθήκαμε ασύνετα, νομίσαμε σαν κακομαθημένα παιδιά ότι μπορούμε να τα ’χουμε όλα για πάντα. Συμπεριφερθήκαμε ανεύθυνα. Ευτυχώς που υπάρχουν οι Βρυξέλλες να μας προστατεύσουν από τον κακό μας εαυτό. Δεν μας τιμά, αλλά μας σώζει.
* Ο Χ. Κ. Τσούκας είναι καθηγητής στο ALBA και στο University of Warwick (htsoukas@alba. edu. gr).                        http://wk.kathimerini.gr/kathnews/images/dot_clear.gif22/11/2009 εφημερίδα «Καθημερινή»
                                                                                                                                         Μονάδες 25


Β. 1.  «Γι’ αυτό και τα γενικευμένα φαινόμενα κοινωνικής διάλυσης που παρατηρούμε…». Για ποιο φαινόμενα νομίζετε ότι κάνει λόγο ο αρθρογράφος; Η απάντησή σας να μην υπερβαίνει τις δέκα σειρές. 
                                                                                                                                                                                                          Μονάδες 10



Β. 2.  Για ποιους λόγους το κείμενο χαρακτηρίζεται ως άρθρο;


                                                                                           Μονάδες 10

Β. 3.  Ποια είναι η θέση του αρθρογράφου;

                                                                                            Μονάδες 5



Β. 4.  Πώς χαρακτηρίζετε το ύφος του κειμένου; Αιτιολογήστε σε κάθε περίπτωση την απάντησή σας.

                                                                                           Μονάδες 10


Γ.      Υποθέστε ότι το κείμενο δεν αμφισβητείται από κανέναν και ισχύουν όσα αναφέρει. Γράψτε ένα άρθρο, το οποίο θα δημοσιευθεί στην τοπική εφημερίδα, όπου εκφράζετε την άποψή σας για τις επιπτώσεις που επιφέρουν τέτοιες     συμπεριφορές τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.


                                                                                              Μονάδες 40

κριτήριο - λειτουργικός αναλφαβητισμός




          ΚΕΙΜΕΝΟ

Ο λειτουργικός αναλφαβητισμός

Είναι γνωστό ότι αναλφάβητος είναι εκείνος που δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και να κατακτήσει τις βασικές γνώσεις, ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Λειτουργικά αναλφάβητος είναι αυτός που έχει τελειώσει το Γυμνάσιο, ίσως και κάποιες παραπάνω εκπαιδευτικές βαθμίδες, αλλά δεν έχει καμία γνωσιολογική και εννοιολογική υποδομή. Αδυνατεί να εκτελέσει μία πρόσθεση π.χ. 7, 2 + 3/4, να διαιρέσει το 1 με το 50, ή να κατανοήσει ένα κείμενο 2-3 σελίδων.
            - Το δυστύχημα είναι ότι στη χώρα μας υπάρχουν πολλοί λειτουργικά αναλφάβητοι ή περίπου. Ξεπεράσαμε το στάδιο του αναλφαβητισμού και φτάσαμε στην περίοδο του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Οι αποδείξεις έρχονται η μία μετά την άλλη. Πρόσφατα, σε εξετάσεις του ΑΣΕΠ πτυχιούχων και στην ερώτηση «τι είναι ο αγωγός Μπουργάς – Αλεξανδρούπολης» απάντησαν σωστά μόνο το 12% των εξεταζομένων. Σε παρόμοιο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ παλαιότερα, στο γνωστικό αντικείμενο «κατανόηση κειμένου» δόθηκε στους εξεταζομένους ένα κείμενο 3 σελίδων και τους ζητήθηκε να γράψουν μία περίληψη με 100 το πολύ λέξεις. Τονιζόταν, μάλιστα, ότι για κάθε επιπλέον λέξη θα τους αφαιρείται ένας βαθμός στην εκατοντάβαθμη κλίμακα βαθμολογίας. Μου έκανε εντύπωση ότι ερχόταν πολλοί σε μένα και παραπονούνταν ότι τους αδίκησαν στη βαθμολογία με βαθμούς 20, 30 κ.λ.π. Όταν τους ρώτησα πόσες λέξεις χρησιμοποίησαν μου απάντησαν «καμιά διακοσαριά». Ότι με τόσες λέξεις έπρεπε να πάρουν μηδέν, δεν μπορούσαν να το κατανοήσουν …
            - Στον διαγωνισμό PISA που διοργανώνει σε τακτά διαστήματα ο ΟΟΣΑ, οι διαγωνιζόμενοι μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εξετάζονται σε τρία γνωστικά αντικείμενα : Στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στην κατανόηση κειμένου. Ε, λοιπόν, σε όλους τους διαγωνισμούς η Ελλάδα έρχεται τελευταία με πρώτη και καλύτερη τη Φιλανδία... Κατά τον αρμόδιο δε Ευρωπαίο επίτροπο Μάρος Σέφκοβιτς, το ποσοστό των αναλφάβητων Ελλήνων εφήβων ξεπερνάει το 25% !!!
- Αυτή η ζοφερή κατάσταση έχει πολλά αίτια. Κοινωνικά, πολιτικά και άλλα. Κοινή συνισταμένη όλων αυτών είναι η κακή εκπαίδευση όλων των βαθμίδων και ιδιαίτερα των δύο πρώτων. Η δωρεάν Παιδεία κατάντησε ακριβοπληρωμένη αμάθεια, με το φροντιστήριο να αρχίζει από το Δημοτικό. Οι κοινωνικές πιέσεις από κάτω και ο λαϊκισμός από την πολιτική ηγεσία είχαν σαν αποτέλεσμα ο δείκτης των απαιτήσεων να πέσει σχεδόν στο έδαφος. Στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο ουδείς απορρίπτεται, ούτε καν μένει ανεξεταστέος. Το ποσοστό των αριστούχων έφτασε στα ύψη. Στη Νομική και σε άλλες Σχολές οι προφορικές εξετάσεις καταργήθηκαν με απαίτηση των Φοιτητών επειδή δεν προσφέρονται για αντιγραφή και η αντιγραφή έπαψε να αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα. Όλοι, νηστεύσαντες και μη, στοχεύουν στη λήψη κάποιου πτυχίου. Το πώς και κυρίως γιατί δεν το σκέφτεται κανείς. Τις προάλλες, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία μετά από έρευνα κατέληξε στο αποτέλεσμα ότι από τους Έλληνες ηλικίας από 5 μέχρι 24 ετών το 30% είναι φοιτητές. Το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία είναι μόνο 13%.
            - Αναρωτιέται, λοιπόν, κανένας πόσο θα κρατήσει αυτή η υπερπαραγωγή ημιμαθών και άνεργων πτυχιούχων. Γιατί θα πρέπει η πωλήτρια του σούπερ – μάρκετ να είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής π.χ. Σχολής και ο teller (ταμίας) στο γκισέ της Τράπεζας να έχει τελειώσει την ΑΣΟΕΕ. Γιατί εξευτελίστηκαν, αν δεν εξαφανίστηκαν, οι σωστές Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές ;
            - Κάποτε, επιτέλους, πρέπει να καταλάβει ο Έλληνας πολίτης ότι εκτός απ’ τη δημοσιονομική εξυγίανση και την κρατική ανασυγκρότηση, εάν υπάρχει μια ακόμη εθνική προτεραιότητα αυτή είναι οπωσδήποτε η Παιδεία. Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο μόνος βέβαιος άξονας οικονομικής ανάπτυξης και ο μόνος δρόμος προς μία ισχυρή ανοικτή κοινωνία. Ο χυδαίος πελατειακός και ρουσφετολογικός λαϊκισμός έχει μία μόνον κατάληξη : Την κοινωνική παρακμή και την προσωπική ταπείνωση.

Του Γιάννη
Μήτσιου
Φυσικού – Νομικού,   Ελευθερία 27/01/10


A.    Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (70 - 90 λέξεις).
                                                                       
                                                                                                            Μονάδες 25

           

B.     1.         Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 80 περίπου λέξεων το περιεχόμενο του ακόλουθου αποσπάσματος από το κείμενο «. Ο χυδαίος πελατειακός και ρουσφετολογικός λαϊκισμός έχει μία μόνον κατάληξη : την κοινωνική παρακμή και την προσωπική ταπείνωση.»

                                                                                                      Μονάδες 10


Β. 2.          Ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί ως τρόπο πειθούς και την επίκληση στη λογική. Να εντοπίσετε τον συγκεκριμένο τρόπο πειθούς στο κείμενο παραθέτοντας δύο παραδείγματα.
                                                                                                      Μονάδες 10



Β. 3.          Να γράψετε από ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις λέξεις του κειμένου:
αποδείξεις, ζοφερή, αμάθεια, οπωσδήποτε, βέβαιος
                                                                                                     
                                                                                                      Μονάδες 5



Β. 4.          Γράψε από μία πρόταση για κάθε λέξη που ακολουθεί, όπου η σημασία της να χρησιμοποιείται κυριολεκτικά και συνυποδηλωτικά:
μηδέν, έδαφος      

                                                                                                      Μονάδες 5


Β. 5           Πώς εξηγείτε τη χρήση των εισαγωγικών στη δεύτερη παράγραφο;

                                                                                                      Μονάδες 5



Γ.               Το Τ.Ε.Ι. της πόλης σου οργανώνει ημερίδα με θέμα «Να εισάγονται υποψήφιοι σε Α.Ε.Ι ή Τ.Ε.Ι με βάση τουλάχιστον το δέκα (10) ή όχι;». Στη συζήτηση συμμετέχουν φορείς της τοπικής κοινωνίας. Εσύ συμμετέχεις ως εκπρόσωπος των μαθητών της Γ΄ λυκείου και υποψήφιος φοιτητής. Ανάπτυξε τη θέση σου σε εισήγηση που δε θα υπερβαίνει τις 600 λέξεις.
                                                                                                       
                                                                                                      Μονάδες 40